דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות יוצרים באינטרנט - מדריך לגולש 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 800   [ נצפה 2119 פעמים ]


הגנה על זכויות יוצרים באינטרנט היא בעייתית ביותר. השליטה על מה שמתרחש ברשת אינה עניין של מה בכך ולא תמיד אפשר להגן על זכויות יוצרים באינטרנט. בואו נלמד על זכויות יוצרים באינטרנט.

חוק זכויות יוצרים הוא אבן היסוד של זכויות יוצרים בכלל וכן זכויות יוצרים באינטרנט בפרט. שמירה על קניין הרוחני חשובה לא פחות ואולי אף הרבה יותר משמירה על הנכסים המוחשיים שלנו כמו רכב או טלוויזיה. אולם, בניגוד לשמירה על חפצים פיזיים, שמירה על זכויות יוצרים באינטרנט והגנה עליהן היא משימה קשה ביותר. האינטרנט מלא באינספור תכנים והשליטה על השימושים שנעשים בו לא תמיד אפשרית. 

היום נראה מה זה בעצם זכויות יוצרים באינטרנט, נלמד קצת על חוק זכויות יוצרים החשוב כל כך ונבין מהם העקרונות הראשיים והמרכזיים בכל הנוגע אל זכויות יוצרים באינטרנט.

בטרם אפתח, אמליץ לכל המתעניין יותר בנוגע לזכויות יוצרים באינטרנט, להתייעץ באופן מקוון בפורום זכויות יוצרים>>

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

האינטרנט מספק לנו המון מידע ואין ספק שקשה לנו לתאר היום מצב של חיים ללא אינטרנט. נדמה שלא נותר אדם בודד אשר לא מכיר את האינטרנט ואת האפשרויות הטמונות בו. ניתן היום לדבר עם כל העולם, לראות את כל העולם, לחוות את הכול ולדעת הכול מבלי לזוז מהכיסא. פנטסטי, לא? לא תמיד...

עבור יוצרים רבים, האינטרנט הוא לא רק במה ענקית לפרסום והצלחה אלא גם מלכודת לא קטנה. מי שמעלה את יצירתו לאינטרנט מסתכן בהפרה של זכויות היוצרים שלו. הפרת זכויות יוצרים באינטרנט יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים למשל דרך שימוש בלינק שלנו או פשוט העתקה על תכנים כתובים שאנחנו כתבנו.  כמובן שהשימושים הללו המהווים פגיעה אדירה של זכויות יוצרים באינטרנט, יכולים להיעשות ללא שנדע זאת וללא שיהיה לנו פיקוח על כך.

ברגע שעשינו את הבחירה להעלות יצירה שלנו לרשת, אנחנו במרוץ בלתי אפשרי לעקוב אחר השימוש שאחרים יעשו בה.

הפרת זכויות יוצרים – אימתי?

קניין רוחני כשלעצמו הוא נושא סבוך והוא אינו חד משמעי כמו שאר תחומי המשפט. הסיבה לכך נעוצה כמובן בעובדה שהמדובר בנכסים בלתי מוחשיים של רעיונות ויצירות. עידן האינטרנט הכניס עוד מימד לקלחת. האינטרנט הביא עמו כל מיני שאלות שהתשובות עליהן לא תמיד ברורות. מתי השימוש שאנו עושים מהווה הפרת זכויות יוצרים באינטרנט. האם כל דבר ודבר אליו אנו נחשפים ברשת מוגן על ידי זכויות יוצרים?

עתה נפנה לדבר קצת על חוק זכויות יוצרים ומה למעשה הוא מעניק לנו. בעולם הווירטואלי אשר אפוף באי וודאות, נחמד יהיה לעשות קצת סדר ולהבין על איזה קרקע מעמיד אותנו חוק זכויות יוצרים. האם יציבה או שלא כל כך?

חוק זכויות יוצרים – תעזור לנו!

ההגנה על קניין רוחני היא קריטית ועל כן הופתעתי מאוד לגלות שעד שנת 2007 נאכפו זכויות יוצרים בישראל על ידי חוק ישן ביותר שכמובן אינו יכול לענות על הצרכים המשפטיים שלנו כיום ועל ההגנה שאנו זקוקים לה. מדובר בחוק  זכות יוצרים משנת 1911!! אליו הצטרפה פקודת זכות יוצרים משנת 1924. זה נשמע כמו משהו שלקוח מספרי ההיסטוריה, לא?

ברור מאליו כי היה צורך עז לקדם חקיקה חדשה בעניין זכויות יוצרים בכלל וכמובן זכויות יוצרים באינטרנט בפרט. במסגרת החוק הישן האינטרנט לא קיבל שום הגנה מהסיבות המובנות...

חוק זכויות יוצרים, כמו חוקים רבים אחרים, חייב לשחק משחק כפול בעודו אחראי על שני אינטרסים מנוגדים. החוק מנסה לאזן בין זכותם של יוצרים על יצירתם לבין זכות המשתמשים. האיזון הזה נהפך למסובך עוד יותר כשמדובר במצב של זכויות יוצרים באינטרנט.

הגנה על זכויות יוצרים- עיקרי הדברים

כשאנו באים לדבר על הגנה על זכויות יוצרים באינטרנט, צריך להבין את עיקרי הדברים אשר חלים על כלל זכויות היוצרים בארץ. חוק זכויות יוצרים קבע 3 עקרונות ברורים להגנה על זכויות יוצרים בכלל וכן זכויות יוצרים באינטרנט:

1. תנאים מקדימים –  העיקרון החשוב ביותר שיש להבין בכל הקשור אל זכויות יוצרים באינטרנט הוא שלא כל יצירה זוכה להגנה של זכויות יוצרים. עליה לעמוד בשני תנאים מקדימים. הראשון תנאי המקוריות והשני מקובעות.

2. שימושים מותרים – חוק זכויות יוצרים אינו פועל רק להגנה על זכויות יוצרים באינטרנט אלא עליו לדאוג גם לזכותם של משתמשים. לשם כך ישנה רשימה פתוחה בחוק של שימושים מותרים. זה למעשה אומר כי בכל עת שאדם סבור שנעשה שימוש לא נאות בזכות היוצר שלו, עליו לפנות לבית המשפט אשר יחליט על פי נסיבות המקרה האם אכן מדובר בשימוש שאיננו מותר.  

 אין ספק כי קיומה של רשימה פתוחה של שימושים מותרים מקשה עוד יותר על ההגנה על זכויות יוצרים באינטרנט שכן מספר ההגבלות שחלות מראש על המשתמשים אינו רב.

3. האפשרות לפיצוי –  ההגנה על זכויות יוצרים באינטרנט אינה קלה והיא מורכבת מאוד כפי שראינו. באופן לא מפתיע, קשה מאוד גם להוכיח את עצם ההפרה ובוודאי את הנזק שנגרם בתוצאה ממנה. לאור זאת, קבע חוק זכויות יוצרים כי ניתן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ש"ח.

ובכן חברים, נאחל לכם בהצלחה בדרככם, שמרו על זכויות יוצרים באינטרנט עד כמה שאפשר ואם במקרה נפגעתם, הנכם יכולים לקבל פיצוי אף אם תתקשו להוכיח את הנזק שנגרם לכם. כל עוד תצליחו להראות את ההפרה עצמה, מצבכם יהיה טוב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב